Exprimarea în public a tinerilor sub 18 ani a diverselor forme ale sexualitate, fie din glumă, fie cu diferite intenţii, a devenit un semn clar de comportament matur pentru cei cu vârsele între 12-18 ani, fapt care duce la depăşirea unor etape adolescentine, mai repede decât tânărul este pregătit, este de părere psihologul Alexandru Pleşea.
De asemenea, graba cu care tinerii caută şi experimentează funcţiile lor sexuale şi imaginar sexuale, devine un obiectiv mai înalt decât alte funcţii interioare pe care ei le au de dezvoltat la aceste vârste.
“Căutarea diverselor forme de natură sexuală, precum citirea fanteziilor, vizionarea filmelor pentru adulţi, discuţiile între prieteni, etc, primează în favoarea funcţiilor de creativitate, expresivitate emoţională, educarea comportamentului, personalităţii, bunelor maniere, paşii spre artă, etc. Aceste din urmă funcţii rămân nedezvoltate, iar necesitatatea dată de grupul / anturajul în care tinerii ajung, ghidează pe acesta spre urmărirea funcţiilor primare şi instinctual sexuale la vârsta la care nu le poate controla, observa sau direcţiona, ci doar urma”, explică psihologul Alexandru Pleşea, cunoscut drept Antrenorul Minţii.
Tinerii îşi ghidează viaţă sexuală după filme de la Hollywood
În opinia specialistului, exprimarea acestor funcţii sexuale apare la adolescenţi prin: nedeschiderea faţă de părinţi cu privire la acest subiect, timiditate excesivă, căutarea anturajului de noapte, haine şi accesorii extravagante, lipsa manierelor în grup sau acasă, vanitatea ( exprimarea continuă a egoului ), emoţii negative (ţipat, frustrare, frică ).
“Cert este că filmele şi jocurile hollywoodiene, cu efecte irealiste, drame, impulsuri negative, modifică stările naturale emoţionale, ghidând tinerii spre extremele emoţionale, frică sau dragoste. Într-o societate în care dragostea este exprimată rar, frica rămâne varianta care aduce în funcţiile sexuale ale tinerilor modificări ce vor conduce la instabilitate emoţională, lipsa de efort interior pentru relaţiile viitoare, lipsa încrederii de sine şi a curajului”, menţionează psihologul Alexandru Pleşea (foto jos).
Sfaturi pentru părinţi
Psihologul Alexandru Pleşea afirmă că părinţii sau educatorii trebuie să nu lase ca această maturizare să vină de la sine, ci trebuie să le ofere sfaturi pentru a-i ajuta la reglarea şi ghidarea copilului lor, precum:
– Discuţiile libere în casă despre natura sexuală, rolul şi scopul ei.
– Explicarea prin poveşti de către adult, în ritm de prietenie, a fenomenelor sexuale şi imaginar sexuale.
– Evitarea interzicerii sau supunerii tinerilor la asceză (abstinenţă) mentală sau fizică.
– Conducerea tinerilor spre stări naturale emoţionale: teatru, pictură, muzee, muzică clasică, forme de prietenie ale adulţilor, călătoriile în scop de evoluţie spirituală, căutarea unor grupuri sau şcoli cu aceste forme de expresivitate.
– Evitarea exprimării emoţiilor negative a adulţilor faţă de tineri.
Alexandru Pleşea, cunoscut drept Antrenorul Minţii, este psihoterapeut şi hipnoterapeut şi trainer în programare neuro-lingvistică. A studiat natura minţii umane în trei sisteme educaţionale diferite – Statele Unite ale Americii, Marea Britanie şi România şi de peste 10 ani organizează cursuri şi traininguri în România, cu scopul de a-i face pe oameni să afle ce posibilităţi au când îşi folosesc resursele intelectuale şi să arate abilităţile pe care mintea noastră încă le are latente.